luv

luv

Oct 16, 2011

bajet kewangan peribadi http://matcuoi.com

arghhh..suke2...jumpe gak bajet kewangan peribadi nie..mmg sgt berguna tuk urus kewangan nak2 lagi dah berumahtangga n tambah ahli keluarga nie..orang2 bujang pun bagus gak utk simpanan dan kawalan kewangan agar hidup x berhutang dan dapat menyimpan tuk diri sendiri dan keluarga..
http://matcuoi.com 
sesape nk cube ble g kat  http://bijakbudget.8m.com/ 
dgn pesanan..x rugi x salah mencuba untuk masa depan...

Makan untuk 2 orang... :)

 bile bace bende nie...mcm2 aku pk sbb sekali timbang naik 3kg hahaha...19.10 nie TCA lg..hahaha tah bape lak naik...

Risiko Obesiti Sewaktu Hamil
Obesiti atau mengalami masalah berat badan berlebihan boleh menimbulkan komplikasi kepada wanita hamil dan bayi dalam kandungannya. Komplikasi ini boleh timbul sewaktu si ibu sedang melalui proses kehamilan, sewaktu melahirkan atau selepas proses kelahiran bayi tersebut.
Lebih membimbangkan lagi apabila masalah obesiti di kalangan wanita hamil ini boleh meningkatkan risiko kematian bayi di dalam perut atau selepas dilahirkan sebanyak dua kali ganda. Risikonya meningkat seiring dengan peningkatan berat badan si ibu.
Selain itu, wanita yang mengalami masalah obesiti sewaktu kehamilan ini juga cenderung berhadapan dengan risiko ‘Venous Thromboembolism’ (VTE) iaitu keadaan yang boleh mengakibatkan pembekuan darah dan boleh membawa maut. Selain itu wanita obesiti ini juga cenderung berhadapan dengan masalah gestational diabetes dan masalah tekanan darah tinggi (pre-eclampsia) berbanding wanita hamil yang tidak obes.
Kadar kelahiran dengan menggunakan kaedah pembedahan juga turut meningkat di kalangan ibu obes dan ini akan menyukarkan proses pemberian susu badan kepada bayi yang baru dilahirkan itu.
Peka Dengan Berat Badan
Bagi menangani masalah ini, ibu hamil disarankan agar kerap menimbang berat badan mereka dari semasa ke semasa bagi tujuan pemantauan. Seorang ibu hamil wajar mencatatkan peningkatan berat badannya secara rutin khususnya sewaktu menjalani pemeriksaan antenatal bersama bidan, doktor mahupun pakar sakit puan. Kesedaran ini harus dipupuk sejak dari awal kehamilan lagi memandangkan risikonya yang amat tinggi kepada si ibu dan juga kandungannya itu.

Bagaimana Mengukur Kadar Obesiti?
Obesiti nyata sukar diukur. Walau bagaimanapun cara terbaik untuk menentukannya adalah dengan menggunakan kaedah BMI atau Body Mass Index. Namun terdapat batasan juga dalam menilai kadar obesiti menerusi kaedah BMI ini. Kaedah ini tidak mampu membuat kiraan yang tepat dalam menentukan jumlah kadar Massa Otot Tanpa Lemak dan kepelbagaian edaran ke seluruh tubuh individu. Malah kaedah BMI juga .

Memahami Ttentang BMI
Kadar BMI tubuh anda dikira dengan membahagikan berat badan pra kehamilan anda dengan jumlah ketinggian (m²) anda. Kiraannya adalah berdasarkan berat badan pra
kehamilan anda. BMI yang sihat seharusnya berada dalam lingkungan 20 dan 25. Keputusan di bawah angka 20 menandakan individu berhadapan dengan masalah kurang berat badan dan untuk angka 25 ke atas pula menandakan individu tersebut mengalami masalah berat badan berlebihan.

Makan Untuk Dua Orang
Jadi, jika anda sedang hamil atau merancang untuk hamil, adalah sangat penting supaya anda terus mengekalkan berat badan yang sihat. Ini penting bagi memastikan diri anda dan bayi yang dikandung itu turut berada dalam keadaan sihat serta sempurna.
Sebelum kita melihat beberapa strategi dalam usaha mendapatkan berat badan yang sihat, bakal ibu wajar memecahkan mitos yang lazim dikaitkan dengan wanita hamil. Tentu anda pernah mendengar tentang “wanita hamil perlu makan untuk dua orang.”
Menurut penyelidik dan pakar pemakanan antarabangsa, fakta itu tidak benar sama sekali. Walau bagaimanapun, mitos ini masih hebat diperkatakan sehingga ke hari ini. Idea yang menegaskan para ibu hamil perlu makan lebih banyak berbanding biasa tercetus disebabkan kononnya si ibu perlu memberi khasiat pemakanan yang secukupnya dalam membantu pembesaran bayi dalam kandungannya. Kenyataan ini tidak benar sama sekali! Sebaliknya ibu hamil perlu mengamalkan diet yang seimbang demi kebaikan bersama.
Kehamilan boleh dijadikan sebagai salah satu peluang yang terbaik untuk memperbaiki cara diet anda, lebih-lebih lagi jika anda jarang mengamalkan diet sihat sebelum kehamilan ini. Kebanyakan perokok wanita akan berhenti merokok apabila mendapati dirinya mula hamil, begitu juga dengan pengambilan alkohol di kalangan wanita bukan Islam. Jadi mengapa tidak mengambil langkah yang sama dalam diet dan senaman harian?
Kebanyakan wanita menjadi lebih peka tentang kesihatan mereka sewaktu hamil kerana mereka sedar risiko yang bakal terjadi kepada kandungannya jika tidak berhati-hati. Jadi, inilah masa yang paling sesuai untuk memotivasikan diri agar memulakan perubahan yang lebih positif terhadap diet harian anda.

Kekal Sihat
Satu lagi mitos yang harus dibuang ialah, ibu hamil tidak boleh bergerak terlalu aktif sewaktu mengandung. Sekali lagi, kenyataan ini langsung tidak berasas. Selain mengamalkan diet yang sihat, wanita hamil juga perlu kekal aktif sepanjang kehamilannya.
Memanglah ibu hamil tidak boleh melakukan perkara-perkara yang terlalu lasak sewaktu trimester pertama kehamilan. Tetapi senaman ringan seperti berjalan kaki ke kedai, membawa anak-anak ke taman atau berenang, itu adalah idea yang terbaik untuk kesihatan anda dan bayi dalam kandungan.
Kebanyakan wanita hamil tidak tahu, salah satu keseronokan yang bakal anda rasai sewaktu berenang ialah air mampu menampung berat badan anda. Semakin besar kandungan anda, aktiviti renang boleh membantu mengendurkan tekanan ini. Malah aktiviti renang juga boleh dikategorikan sebagai salah satu senaman yang sangat selamat, lembut dan melibatkan seluruh anggota tubuh anda bergerak untuk bersenam dalam satu masa.

 From: http://www.majalahpama.com.my

Oct 15, 2011

N9 mng.....



arini hubby keje pagi..selepas tgk bola kat stadium mlm td..balik sampai umah kul1 pagi hahaha..NS lwn FELDA...di sebabkan aidil n zakuan ade janji nk main tuk mlm td so dgn semangat juga aku pergi wlpn kaki sakit..ternyata mmg dia org main tp cam dah x sehebat dulu maybe dia banyak sgt cedera but never giveup..gogogogo...ptg hubby dah beli tiket so x yah le nk beratur..mmg ramai x tau nk cakap cam final lak..ms NS lwn KEDAH...dulu badan ku kecil x pe gak skrg dah cover tuk 2 org tau2 je la...ape2 pun dapat masuk dgn selamat dgn genggaman erat tgn en hubby hahaha...akhirnya NS mng 3-1..pas nie lawan T-Team...wish luck...

pagi nie duk sorang2 terbace lak satu benda nie cam best tuk di kongsi bersama...jom....

KEMULIAAN IBU MENGANDUNG DALAM ISLAM

1. Dua rakaat solat wanita yang hamil lebih baik dari 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.
2. Wanita yang hamil dapat pahala puasa disiang hari & pahala ibadat dimalam hari.

3. Wanita yang bersalin dapat pahala 70 thn solat & puasa serta setiap kesakitan pada satu uratnya, Allah bagi satu pahala haji.
4. Sekiranya wanita meninggal dunia dalam masa 40 hari selepas bersalin ia dikira sebagai mati syahid. …
5. Wanita yang beri minum susu badannya kepad anaknya akan dapat 1 pahala daripada tiap titik susu yang diberikannya.
6. Wanita yang beri minum susu badannya kepad anaknya yang menangis maka Allah beri pahala satu tahun pahala solat & puasa.
7. Kalau wanita menyusui anaknya hingga cukup tempoh 2 setengah tahun, maka malaikat dilangit khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.
8. Seorang ibu yang menghabiskan masa malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit dapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.
9. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anaknya yang sakit akan di ampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya & bila dia hiburkan hati anaknya Allah beri 12 tahun pahala ibadat
Anak-anak adalah amanah dari ALLAH s.w.t. dan ianya sebahagian dari ujian ALLAH s.w.t. kepada kita hamba-hambaNYA. Firman ALLAH s.w.t. : ” Harta benda dan anak-anak kamu hanyalah menjadi ujian dan di sisi ALLAH ada pahala yang besar.? ” (Al-Quran Surah At-Taghabun, 64 : 15)
Sebagai ujian, ianya akan dipertanggungjawabkan. Orang yang malang ialah orang yang mempunyai ramai anak tetapi anak-anaknya tidak membawa kebaikan kepadanya di akhirat.
Rasulullah SAW diberitakan telah bersabda :
“Tahukah engkau siapakah orang yang mandul.? Berkata para sahabat : Orang yang mandul ialah orang yang tidak mempunyai anak. Lalu Rasulullah SAW berkata Orang yang mandul itu ialah orang yang mempunyai ramai anak tetapi anak-anaknya itu tidak memberi kemanfaatan kepadanya sesudah ia meninggal dunia.
(Maksud Al-Hadith )
Ini mungkin disebabkan beberapa kesilapan dalam mendidik anak-anak.

Kesilapan pertama : Kurang berdoa   
Kurang berdoa semasa mengandung. Antara doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa mengandung ialah :
1. Saidul (penghulu) Istighfar
2. Doa memohon rahmat (Al-Quran Surah Ali Imran, 3 : 8-9)
3. Doa memohon zuriat yang baik (Al-Quran Surah Ali Imran, 3 : 38)
4. Doa agar anak mengerjakan solat (Al-Quran Surah Ibrahim, 14 : 40-41)
Kurang berdoa semasa membesarkan anak.
Doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa anak membesar ialah :
1. Doa agar anak patuh kepada ALLAH s.w.t. (Al-Quran Surah Al-Baqarah, 2: 128)
2. Doa diberi zuriat yang menyejukkan hati (Al-Quran Surah Al-Furqan, 25 : 74)
3. Doa supaya nama anak membawa kebaikan kepadanya.

Kesilapan kedua : Banyak memberi belaian Tarhib (menakutkan) daripada Targhib (didikan atau motivasi) seperti :
1. menakutkan anak-anak dengan sekolah
2. menakutkan dengan tempat gelap
3. menakutkan dengan hutan rimba atau bukit bukau
4. menggunakan kekerasan dan paksaan semasa menyuruh anak tidur

 
Kesilapan ketiga : Tidak tegas dalam mendidik anak-anak
1. tidak menjadualkan kegiatan harian anak-anak
2. terlalu memfokuskan anak-anak kepada sesuatu aktiviti sahaja tanpa mengambil kira perasaan mereka.

Kesilapan keempat : Menegur anak secara negatif
1. mengeluarkan kata-kata kesat dan maki hamun kepada anak-anak (terutama semasa marah).
2. membandingkan anak-anak dengan anak-anak lain atau anak orang lain.

Kesilapan kelima : Memberi didikan yang tidak seimbang antara jasmani (physical), rohani (spiritual) dan minda(intelektual).
Ramai yang lebih mementingkan pendidikan minda dari pendidikan rohani

    
Kesilapan keenam : Kurang memberi sentuhan kepada semua anak-anak sedangkan Rasulullah kerap dilihat mendukung cucu-cucunya dan mencium mereka.
Diriwayatkan oleh Aisyah r.a. : Pada suatu hari Rasulullah SAW mencium Al-Hassan atau Al-Hussien bin Ali r.a. Ketika itu Aqra bin Habis At-Tamimiy sedang berada di rumah baginda. Berkata Aqra : Ya Rasulullah! Aku mempunyai sepuluh orang anak, tetapi aku belum pernah mencium seorang pun dari mereka. Rasulullah melihat kepada Aqra kemudian berkata : Siapa yang tidak mengasihi tidak akan dikasihi. (Maksud Al-Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)