luv

luv

Feb 5, 2012

Onyang dalam kenangan...Al- fatihah

Semalam 4 febuari 2012..jam 7.30 pg onyang selamat mengandap pencipta ALLAH S.W.T...walaupun arwah ialah onyang kepada suami..tp tercipta juga kenangan antara aku dengan arwah...masa mula2 kawen pergi rumah arwah di Jemapoh,kuala pilah ms tu raya puasa...rs sgt teruja melihat org tua yg bertubuh kecil sebuk menyediakan air dan hidangan tuk kami org muda...sgt la baik...dan perkara pertama aku dah terpandang mata dia yg berkaca2 sgt indah...ciptaan tuhan...dan onyang nie juga ade keturunan pakistan...mmg cantik berjubah dan sentiasa bertudung...aku beli buah tembikai..arwah dgn pantas bwk ke dapur..potong buah tu dan sebuk suruh makan..dan dia mmg suke mkn buah tu...lepas tu aku balik sabah n jarang jumpe...

pic kat bawah nie ade 5 keturunan dr onyang.....

dari kiri: onyang,wan-anak onyang..,mama-anak wan,ijai n ajoi-anak mama depan riyard n aliff - anak ijai
Raya Haji tahun 2009 kami semua di kejutkan dgn berita onyang terjatuh di bilik air dan dibawa kehospital...aku ngan suami pergi melawat di hospital Kuala Pilah...mak n bapak mertua masa tu pergi Mekah menunaikan ibadat haji...sejak masuk hospital onyang dah mule x kenal sesapa..cam dah nyanyok..tp sblm tu mmg ok...sejak hari tu bermula kehidupan onyang yang x seperti dulu...tp ttp tgl di jemapoh bersama anak dia Wan Teh..anak dia pun dah tua x sihat juga...suami onyang dah lama meninggal...bg tu juga suami wan ateh...tahun 2011 lepas mama (mak mertua ku) pencen dia balik kkg jemapoh nk melawat onyang sbb onyang nie la yg jaga mama dr kecik sampai sekolah..so aku faham perasaan tu...lepas tu melihat keadaan onyang mak mama bawa onyang tgl sekali di seremban...so bermula la hidup onyang di seremban pulak.......
kehidupan di seremban....byk kenangan ngan onyang sbb selalu ble jumpe dia...dan aku gak pernah jd pemantau dia bile mama ada hal..tp selama ape yg aku lihat dan amati onyang nie adalah wanita hebat,pembersih,pengemas,x suke ssh kan org dan garang hahaha...sbb ape aku ckp cam nie...
  • dia x nk org tlg dia tuk bergerak...pimpin dia ke..ape ke...dia akan bergerak sendiri wlpn dia x ble nk berjalan so dia merangkak..wlpn kite x sanggup tgk benda tu berlaku...
  • bile dia makan ape2 pun jenis makanan..x pernah tumpah2...walau sebutir nasi...dia akan kutip..mkn pakai sudu..dan sorry no suap2...dia akan mkn sendiri..minum sendiri wlpn air tu panas dia x de nk komen2...dia tiup perlahan lahan...sgt menyentuh hati aku...
  • lepas makan dia akan kemas atau bersihkan tempat tu..dia akan mintak tlg angkat pinggan or cawan...selalu ayat dia..." dah sudah ni ha..komeh2" -dah sudah...kemas2..x de ape pun yg nk di kemas just angkat je benda tu sbb dia pembersih...baju, kain batik dia berpuluh kali dia lipat wlpn x sekemas dulu...sbb tu dah jd kerja dia dulu so dia mmg rajin lipat baju semua nk dilipat n semua nk di kemas...
  • bile nk mandi je problem besar...dia x nk mandi dulu mula2 ok..masuk tahun 2012 mcm2 lak dia...x mau mandi..marah bile org nk mandikan dia..nk cuci kencing or berak dia..may be dia malu...nyanyok pun ade perasaan tau...tp mama tetap redah...angkat dan tawakal je kene cubit ke..kene maki hamun ngan onyang..nama pun nyanyok so x ble nk ambik hati...semua tu pahala..
dan akhirnya...3 febuari onyang dmm panas...dan berak2 x terkawal..rupa nye itu satu tanda esoknya dia akan pergi tinggalkan  semua anak,cucu,cicit dan piut nye...dan bile aku tatap muke onyang selepas ditutup dgn kain..aku rs cam hiba..sbb baru 3 ari yg lepas dia n mama dtg umah aku..soalan yg x pernah dia tanye selama aku selalu bersama dia..tp aritu dia tanye...
  1. ekau dah bapo bulan dah ha?....(kau dah mengandung bape bulan)padahal selama nie perut aku dah membesar depan dia...
  2. ekau duk umah nie 2 org jo...-sambil tunjuk 2 jari-(kau duk rumah nie 2 org je) padahal selama nie dia pernah dtg umah aku...
selama nie x pernah dia tanye  kat aku...dan bile renung muke arwah...sama cam muke arwah mak..dagu panjang...hidung mancung..mate tenggelam...semua tu buat aku teringat kenangan semasa arwah mak pergi meninggalkan kami...

arwah onyang di kebumikan di Jemapoh,kuala pilah dekat dgn kubur suami nya..Al-fatihah buat semua yg telah pergi ke alam barzakh....

dan salam maulidurrasul..marilah berselawat beramai.....








No comments: